Československé povětrnostní služby v letech válečného ohrožení státu, účast Československé meteorologické komunity v protifašistickém odboji a obnovení povětrnostních služeb v roce 1945

Stručný organizační vývoj československých povětrnostních služeb v době válečného ohrožení státu

Organizační změny ve vojenské povětrnostní službě provedené v roce 1928 ve svém důsledku znamenaly faktický rozpad hlavních výkonných, odborných, organizačních a studijních složek služby. Z důvodu nebezpečí blížící se války bylo proto nutno vojenskou povětrnostní službu opět reorganizovat, především vytvořit systém přípravy záloh, stanovit zásady činnosti složek služby v době války, připravit plány mobilizačního doplnění a rozvinutí, reorganizovat stávající a vytvořit nové válečné organizační struktury a sladit jejich činnost, včetně vytvoření zcela jiného systému spolupráce se Státním ústavem meteorologickým (SÚM). Vlastní příprava Československých povětrnostních služeb na předpokládaný válečný konflikt s Německem začala v květnu 1935. Vojenská povětrnostní služba již v polovině 20. let věnovala patřičnou pozornost rozvoji své mobility a schopnostem přemístit své síly a prostředky z míst stálé dislokace a následně je rozvinout v polních podmínkách. V této souvislosti byly od počátku roku 1927 postupně zaváděny do výzbroje pojízdné polní povětrnostní stanice vyrobené společností J. Weigl a spol. - výroba vozidel v Přerově. V únoru 1938 vydal Hlavní štáb aktualizovanou verzi Mobilizačního plánu československé branné moci. Plán předpokládal mobilizační doplnění a rozvinutí sil a prostředků vojenské povětrnostní služby a vytvoření jejích „polních” a „týlových” válečných organizačních struktur, které budou vytvořeny v rámci III. Odboru MNO, VTLÚ, Velitelství letectva Hlavního velitelství operujících armád (HVOA), velitelství letectva I., II., III. a IV. armády a u velitelství určených vojskových jednotek letectva, polního dělostřelectva, dělostřelectva proti letadlům a plynové ochrany. SÚM měl plnit funkci Státního ústředí povětrnostní služby. Funkci Týlové povětrnostní ústředny mělo plnit Vojenské oddělení povětrnostní služby SÚM. Jednotlivé letecké povětrnostní stanice měly mobilizačně vytvořit a rozvinout další polní letecké povětrnostní stanice, které se měly následně rozmístit na určených polních letištích. Mobilizační úkol pro SÚM jako organizaci státní správy nebyl v té době s největší pravděpodobností vydán. Na základě dohody zainteresovaných ministerstev ze dne 14. září 1938 se předpokládalo válečné sloučení obou (vojenské i civilní) povětrnostních služeb a jejich převedení do podřízenosti MNO společně se Státním ústavem hydrologickým a hydrotechnickýmStátním ústavem geofyzikálním. Avšak z důvodů rychlého sledu událostí nakonec dokončení tohoto záměru zabránily mnichovské události na konci září roku 1938. Příprava personálu vojenské povětrnostní služby probíhala od poloviny roku 1938 v celkem 5. etapách, které předcházely všeobecné mobilizaci vyhlášené dne 23. září. Přednostou Skupiny D (povětrnostní) Velitelství letectva HVOA byl ustanoven kpt. Viktor Hroza. Vojenská povětrnostní služba, která byla plně odkázána na odborné schopnosti, personální a kapacitní možnosti a rovněž na způsoby práce SÚM, však v tomto období prakticky selhala. Po mnichovských událostech a po záboru československých pohraničních území byly válečně vytvořené „polní“„týlové“ složky vojenské povětrnostní služby ke dni 12. října 1938 demobilizovány a zrušeny. Po okupaci Českých zemí a vyhlášení samostatnosti Slovenska dne 15. března 1939 byly součásti vojenské povětrnostní služby postupně rušeny, nebo předávány útvarům Vzdušných zbraní slovenské branné moci. Poslední součásti vojenské povětrnostní služby byly zrušeny Likvidační komisí MNO ke dni 18. srpna 1939.

obr.c.1.jpg

Technický výkres pojízdné polní povětrnostní stanice z roku 1926

obr.c.2.jpg

Technický výkres přenosné rozkládací meteorologické budky z roku 1926

 

Mobilizovaná složka

(mobilizační místo)

Název mobilizačně vytvořeného organizačního prvku

Místo válečné dislokace

III. odbor (letecký) MNO Praha

(Praha)

Skupina D (povětrnostní) Velitelství letectva, Hlavního velitelství operujících armád (HVOA)

Nemojany u Vyškova

Povětrnostní skupina 1. oddělení III. odboru MNO v týlu

Praha-Dejvice

Zástupce MNO při SÚM

Praha-Ruzyně

VTLÚ Letňany

(Letňany)

Skupina IV. (meteorologická) II/1. Oddělení Vojenského technického a leteckého ústavu (VTLÚ)

Letňany

Povětrnostní ústředna 1 Praha-Kbely

(Letecký pluk 4 Praha-Kbely)

Hlavní polní povětrnostní ústředna 91 HVOA

krycí název: Záblesk 91

Nemojany uVyškova

Povětrnostní ústředna 2 Brno

(Letecký pluk 5 Brno)

Polní povětrnostní ústředna 74

Velitelství letectva IV. armády,

krycí název:?

Brno

Povětrnostní ústředna 3 Bratislava

(Letecký pluk 3 Piešťany)

Polní povětrnostní ústředna 73

Velitelství letectva III. armády,

krycí název: Rýč

Kremnica, později Spišská Nová Ves

Zemské velitelství letectva I

Praha (Praha)

Štábní důstojník povětrnostní služby Všeobecné skupiny Velitelství letectva

Velitelství I. armády

Kutná Hora

Zemské velitelství letectva II

Brno (Brno)

Štábní důstojník povětrnostní služby Všeobecné skupiny Velitelství letectva

Velitelství II. armády

Olomouc

Zemské velitelství letectva III

Bratislava (Bratislava)

Štábní důstojník povětrnostní služby Všeobecné skupiny Velitelství letectva

Velitelství III. armády

Kremnica

Letecký pluk 5 Brno

(Brno)

Štábní důstojník povětrnostní služby Všeobecné skupiny Velitelství letectva

Velitelství IV. armády

Brno

Vojenské oddělení povětrnostní služby SÚM Praha-Ruzyně

(Letecký pluk 4 Praha-Kbely)

Zápolní povětrnostní ústředna

Praha-Ruzyně

Letecký pluk 1 Hradec Králové

(Hradec Králové, Milovice, Plzeň, Tábor)

Letecká povětrnostní stanice 3

Milovice

Letecká povětrnostní stanice 4

Hradec Králové

Letecká povětrnostní stanice 14

Plzeň

Letecká povětrnostní stanice 3

Milovice

Polní letecká povětrnostní stanice 1

krycí název: Záblesk 1

Kutná Hora

Polní letecká povětrnostní stanice 5

krycí název: Záblesk 5

Liberec,

později Turnov

Polní letecká povětrnostní stanice 7

krycí název: Záblesk 7

Trutnov,

později Jaroměř

Polní letecká povětrnostní stanice 12

krycí název: Záblesk 12

Čtyři Dvory

u Č. Budějovic

Letecký pluk 2 Olomouc

(Olomouc, Přerov, Vyškov)

Polní povětrnostní ústředna 72

Velitelství letectva II. armády,

krycí název: Rám

Olomouc,

později Piešťany

Letecká povětrnostní stanice 6

Olomouc

Letecká povětrnostní stanice 16

Přerov

Letecká povětrnostní stanice 23

Vyškov

Polní letecká povětrnostní stanice 8

Šumperk

Polní letecká povětrnostní stanice 10

Opava

Polní letecká povětrnostní stanice 13

Frenštát pod Radh.

Polní letecká povětrnostní stanice 14

Kroměříž

Letecký pluk 3 Piešťany

(Piešťany, Vajnory, Nitra, Žilina, Spišská Nová Ves, Zvolen, Malacky, Košice)

Letecká povětrnostní stanice 7

Malacky

Letecká povětrnostní stanice 8

Vajnory

Letecká povětrnostní stanice 9

Nitra

Letecká povětrnostní stanice 10

Košice

Letecká povětrnostní stanice 11

Piešťany

Letecká povětrnostní stanice 17

Spišská Nová Ves

Letecká povětrnostní stanice 18

Žilina

Letecká povětrnostní stanice 19

Zvolen

Polní letecká povětrnostní stanice 2

krycí název: Rukáv

Kremnica

Polní letecká povětrnostní stanice 3

krycí název: Podnos

Nové Zámky, později Zl. Moravce

Polní letecká povětrnostní stanice 4

krycí název: Příbor

Levice,

později Krupina

Polní letecká povětrnostní stanice 11

krycí název: Piano

Lučenec, později Brezno nad Hronom

Polní letecká povětrnostní stanice 16

krycí název: Pánev

Rožňava,

později Obyšovce

Letecký pluk 4 Praha-Kbely

(Praha-Kbely, Pardubice)

Polní povětrnostní ústředna 71

Velitelství letectva I. armády,

krycí název: Záblesk 71

Kutná Hora

Letecká povětrnostní stanice 1

Praha-Kbely

Letecká povětrnostní stanice 2

Pardubice

Polní letecká povětrnostní stanice 6

krycí název: Záblesk 6

Horažďovice,

později Písek

Polní letecká povětrnostní stanice 9

krycí název: Záblesk 9

Jihlava

Letecký pluk 5 Brno

(Brno, Hlohovec, Slatinské Doly)

Letecká povětrnostní stanice 13

Brno

Letecká povětrnostní stanice 20

Slatinské Doly

Letecká povětrnostní stanice 21

Hlohovec

Polní letecká povětrnostní stanice 15

krycí název:?

Bzenec

Letecký pluk 6 Praha-Kbely

(Německý Brod, Chrudim)

Letecká povětrnostní stanice 5

Německý Brod

Letecká povětrnostní stanice 22

Chrudim

Letecké učiliště Prostějov

(Prostějov)

Letecká povětrnostní stanice 12

Prostějov

Mobilizačně doplněné a rozvinuté polní a týlové součásti vojenské letecké povětrnostní služby

obr.c.4.jpg

Etapy mobilizační přípravy personálu vojenské povětrnostní služby v roce 1938

obr.c.5.jpg

kpt. Viktor Hroza

letadla avia

Letadla AVIA B71 na polním letišti - mobilizace

letiste kbely 38

Letiště Kbely v roce 1938

obr._c._6.jpg

Přízemní povětrnostní mapa Evropy ze dne 15. března 1939 v 09:00 hod

vliv podminek

Vliv povětrnostních podmínek na činnost Německých okupačních vojsk v březnových dnech roku 1939

Pokračování na stránce: Československá meteorologická komunita a protifašistický odboj